Lights for super slow - Tungsten

Lights for super slow - Tungsten When it comes to shooting with cameras at high frame rates, some technical characteristics of the different lighting bodies must be taken into account.
If it is true that the cameras are becoming more and more sensitive, it is not equally true that “seeing is enough”. Illuminating an object, a person or even just an environment does not simply mean let be seeing, but giving to our object body, three-dimensionality, presence, importance.

Although tungsten is a disappearing technology, I believe it will still be on the shelves of rental companies for some time to come.

So, are all tungsten lights good for super slow motion shooting? Definitely no!
Tungsten has the problem of frequency (in Europe 50Hz and in USA 60Hz). But what does it mean? That the filament inside the glass lit by alternating current has precisely an on/off frequency related to the frequency of our current.
Unfortunately, super slow motion cameras are able to "see" this shutdown and the resulting image will be subject to flickering.
So how do I use tungsten? The answers are different.

1. The most common solution is to use bulbs above 5KW. Although the operating principle is the same (on-off) the inertia of a filament of a 5KW light bulb (to rise) ensures that the filament even in the "off" phase does not have time to go out, so the camera will not detect any flicker.
2. Direct current projectors or lighting units (Aircraft for example) that use 48V lamps.
3. Use lamps that use alternating phases. Ask to an “electric”, if you are able to give him your 50Hz on three non-synchronous phases …… that's it!


Luci per super slow motion - Tungsteno

Quando si tratta di girare con camere ad alto frame rate bisogna tenere conto di alcune caratteristiche tecniche dei diversi corpi illuminanti.
Se è vero che le camere diventano sempre più sensibili, non è altrettanto vero che “vedere sia sufficiente”. Illuminare un oggetto, una persona o anche solo un ambiente non significa semplicemente farlo vedere, ma dare al nostro oggetto corpo, tridimensionalità, presenza, importanza.

Nonostante il tungsteno sia una tecnologia destinata a scomparire, credo che sarà ancora sugli scaffali delle rental company ancora per qualche tempo.

Ma allora, tutte le luci vanno bene per riprese in super slow motion? Decisamente no!
Il tungsteno ha il problema della frequenza (in Europa 50Hz e in USA 60Hz). Cosa significa? Che un filamento acceso da corrente alternata ha appunto una frequenza di accensione/spegnimento legato alla frequenza della corrente. Purtroppo le camere super slow motion riescono a “vedere” questo spegnimento e l’immagine risultante sarà soggetta a flickering.
Quindi come faccio a usare il tungsteno? Le risposte sono diverse.
La soluzione più comune è usare lampadine sopra i 5KW. Sebbene il principio di funzionamento sia lo stesso (accensione-spegnimento) l’inerzia che di un filamento di una lampadina da 5KW (a salire) fa in modo che il filamento anche nella fase di “off” non faccia in tempo a spegnersi, quindi la camera non rileverà nessun flicker.
Proiettori o gruppi illuminanti a corrente continua (Aircraft per esempio) che usano lampade a 48V.
Usare lampade che usano fasi alternate. Chiedete a un “elettrico” e se siete in grado di avere il vostro 50Hz per esempio su tre fasi non sincrone……il gioco è fatto!

Data Posted:

September 5, 2022


Share:
Back to Knowledge